Ohlédnutí za Tragédií
Je 30.října 1975, do 10.hodiny dopolední chybí celá půlhodina a nad Prahou leží neprostupná mlha. Obyvatelé Prahy ještě netuší že se onoho chladného rána probouzí do největší katastrofy.
A právě za několik dalších minut zažije Praha něco, co tu už dlouho nebylo. V suchdolském přistávacím koridoru v tu dobu provádělo přistávací manévr jugoslávské letadlo. Letadlem se vraceli čeští rekreanti od moře. Opálení, šťastní, že se dovolená vydařila. Bohužel, pro mnohé to byl návrat do náruče smrti . . .
První hlášení o pádu letadla dostává tehdejší Požární útvar Praha v 9,24 hod. Hlášení strohé - v prostoru suchdolské chatové oblasti došlo ke zřícení letadla. O pádu už věděli letištní hasiči, protože letadlo zmizelo z radarů kontrolní věže, jen se nevědělo, kam spadlo. Nezávisle na letištních informacích podává telefonickou zprávu vrátný odstavných ploch požárního útvaru v Dejvicích. Krátce po telefonátu jsou na cestě první zasahující jednotky. Je odstartován závod s časem ve prospěch cestujících.
Po celé Praze začíná boj s časem. Do Pražských ulic vyráží desítky Sanitek. Které převážně v jednom proudu míří do zahrádkářské kolonie. A tak v tomto chladném ránu můžete slyšet pouze jednu věc a to je hluk houkajících záchranek. Městská doprava se zcela zastaví na dalších 45 minut. Veřejná bezpečnost uzavírá dopravní koridory aby zabezpečila průjezd Sanitek na místo Neštěstí. Na centrálním dispečinku lidé blokokují telefonní linky dotazy proč po celé Praze houkají Sanitky a komplikují tak komunikaci záchranných složek.
V tu samou dobu kontrolní věž na mezinárodním letišti Ruzyně potvrzuje polohu havarovaného letadla a pozastavuje provoz. Je vyhlášena všeobecná pohotovost, a pro všechny ostatní letouny zaveden výjimečný režim. Organizace vyprošťování, přenášení raněných do sanitek a jejich odvoz byl bez problémový. Jen pro zajímavost, a to je unikát, za 20 minut po příjezdu na místo nehody bylo vyproštěno a odvezeno 52 cestujících! Letadlo spadlo cca v 9,20 hod., čas ukončení operace v 10,20 hod. V tomto čase byl prostor důkladně prohlédnut, jestli se zde nenachází ještě někdo z letadla. Na místě zůstaly pouze mrtvoly pasažérů. Mezitím se na místo dostavili další specialisté, včetně vyšetřovatelů policie a letecké správy.
V čem spočívala výjimečnost tohoto případu? Rozhodně ne v tom, že spadlo letadlo. Právě v 70.letech minulého století docházelo na našem území k leteckým nehodám, které málokdy dopadly tak jako tato. Výjimečné bylo to, že přes nepřízeň počasí a nepřístupnost v prostoru byli všichni, co přežili, na cestě do nemocnic už za 20 minut. To nemá v našich tehdejších poměrech obdoby. V té době zahynulo 74 lidí ze 115 cestujících na palubě AeroTaxi. A mnoho rodin se tak již nikdy nevrátilo ze své dovolené.
Možná se ptáte proč píši o této katastrofě, je to dobrá otázka a já jako vždy nezůstanu dlužen odpověď. Když se podívám na množství leteckých katastrof které se dnes odehrávají a srovnám vybavení které je k mání dnes a v té době neubráním se dojmu že šlo o dobrou práci při záchraně obětí. Státní bezpečnost spekulovala s myšlenkou že šlo o Teroristický Útok. Na palubě onoho letadla se měl nalézat člověk který převážel citlivé dokumenty. Pravdivost tohoto tvrzení už bohužel nikdy nezjistíme. A teď si položme otázku, je dnes svět o tolik bezpečnější....?